مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی:

حضور حدود ۶۳ هزار مسافر نوروزی خارجی در خراسان رضوی

پنج پایگاه مراقبت مرزی در استان فعال بوده که در این مدت ۷۵۰۰ مورد واکسیناسیون رایگان را در این پایگاه‌ها دریافت کرده‌اند

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار؛ قائم مقام ستاد خدمات سفر خراسان رضوی ۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ در پنجمین نشست خبری ستاد خدمات سفر خراسان رضوی که به میزبانی کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست در بیمارستان قائم برگزار شد، مطرح کرد: از ۱۵ اسفند ماه تا پایان روز سوم فروردین ماه سال جاری، پنچ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۱۱۰ نفر وارد استان و مشهد شده‌اند.

گنابادی نژاد افزود: چهار میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۲۹ نفر آنان از مجموع اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری استفاده کرده‌اند.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی عنوان کرد: از آبان ماه سال گذشته جلسات هماهنگی را برگزار کردیم و نیازمندی‌ها را در سطح استان، مسیر و جاده‌های منتهی به حرم مطهر و سطح شهر مشهد احصا کردیم و در مصوبات ستاد سفر استان، قرارگاه عملیاتی مرکزی زائران استان و کارگروه ملی زیارت موضوع بهداشت و درمان مورد اهتمام قرار گرفت که جا دارد از وزیر بهداشت و درمان و همکاران فعال استان در این زمینه تشکر و حق‌شناسی کنم.

گنابادی نژاد افزود: در حوزه‌های بیمارستان‌ها، اورژانس، داروخانه‌ها تجهیزات و تامین دارو که یکی از نگرانی‌ها بود دانشگاه عهده‌دار مسئولیت بود که تاکنون نقصی در کارشان نبوده و عملکرد خوبی داشته‌اند، امیدواریم این روند تا پایان ایام نوروز ادامه داشته باشد.

‌مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره آمار ورود زائران و گردشگران خارجی اشاره کرد: تاکنون حدود ۶۳ هزار زائر و مسافر از کشورهای دیگر وارد استان شده‌اند که ۱۲ هزار و ۶۶۰ نفر عراقی، چهار هزار و ۹۰۲ نفر افغانستانی و ۴۵ هزار و ۹۰۷ نفر تبعه سایر کشورها بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست خبری با اشاره به اقدامات و خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان از ابتدای سال جاری گفت: ۲۳ هزار و ۱۱۷ مورد به درمانگاه‌های عمومی و تخصصی مراجعه داشته‌اند؛ همچنین در مجموع ۱۸۵۰ عمل جراحی و ۸۴۱ عمل جراحی اورژانسی و ۴۹۶ مورد بستری انجام شده است.

وی ضمن اشاره به ۱۸۲۸ مورد نظارت بر اماکن عمومی طی این مدت، تصریح کرد: ۷۶ مورد منجر به اقدام قانونی شد و همچنین ۲۴۵ مورد بازدید از مهمانسراها که ۱۸ مورد نقص داشتند و ۷۹۲ واحد صنفی بازدید شد که ۲۶۶ مورد منجر به اقدام قانونی شد.

کیانی در خصوص خدمات فوریت های پزشکی مطرح کرد: ۲۳۹۹ مورد مأموریت اورژانسی در مشهد انجام که ۸۱۹ مورد تصادفی و ۱۵۸۰ مورد فوریت پزشکی غیر تصادفی بوده است. از این اقدامات ۷۱ مورد منجر به اعزام به بیمارستان بوده و ۱۰۶۸ مورد در محل خدمات ارائه شده است.

وی همچنین در خصوص کمبود داروهای خاص برای بیماران عنوان کرد: با هماهنگی که وزیر بهداشت در مشهد انجام داد و اقدامات قبلی صورت گرفته، مشکل خاصی برای کمبود دارو چه از نظر آنتی بیوتیک، سرم و اسپری‌ها نداشتیم و فقط برای بیماران پیوندی دچار کمبود شدیم که برای این داروها در حال پیگیری هستیم.

دبیر کمیته بهداشت، سلامت و محیط ‌زیست ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی اشاره کرد: پنج پایگاه مراقبت مرزی در استان فعال بوده که در این مدت ۷۵۰۰ مورد واکسیناسیون رایگان را در این پایگاه‌ها دریافت کرده‌اند.

افزایش بیش از ۱۹ درصدی تصادفات در مشهد

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست خبری از افزایش ۱۹.۵ درصدی مأموریت تصادفی در مشهد گفت: ۱۵ درصد مأموریت غیر تصادفی و ۱۶ درصد تماس‌های تلفنی و مشاوره‌های پزشکی به اورژانس ۱۱۵ افزایش داشته است که می‌طلبد ما نیز ظرفیت خود را افزایش دهیم.

مسئول کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان مشهد اشاره کرد: ۶۸۹ مورد شکایت بهداشتی از طریق سامانه ۱۹۰، ۱۹۱ و شماره تلفن قرارگاه خدمات رسانی به زائران مشهد با شماره ۳۷۰۴۵ -۰۵۱ دریافت و رسیدگی گردید.

غلامپور به ارائه خدمات رایگان در ایستگاه‌های سلامت در اطراف حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: همکاران پزشک، مراقب سلامت و پرستاران در این ایستگاه‌ها مستقر شده و از ۱۵ اسفند تاکنون به ۵۲۵۰ نفر خدمات ارائه رایگان ارائه کرده‌اند.