مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد:

بهشت رضا تنها آرامستان قابل توسعه در کشور

مهمترین دغدغه‌ای که در حال حاضر داریم، موضوع توسعه آرامستان است

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: ما بازه زمانی کوتاهی را خواهیم توانست متوفی در آرامستان بهشت رضا تدفین کنیم.

وی افزود: البته بستر آماده است و ۲۳ هکتار از اراضی اطراف آرامستان بهشت رضا(ع) خریداری شده و با آستان قدس رضوی تعاملات انجام شده که تا پایان سال ۱۴۰۲ در راستای توسعه آرامستان ۲۰ هزار قبر به ظرفیت بهشت رضا(ع) افزوده خواهد شد.

علی‌آبادی عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که ما تنها آرامستانی در کشور را داریم که امکان توسعه در آن فراهم است؛ چون دور تا دور بهشت رضا زمین خالی وجود دارد. سایر شهرها در کشور این امکان برایشان فراهم نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد درخصوص راه‌های دسترسی به بهشت‌رضا اشاره کرد: نکته مهمتر دیگر این است که شرایط برای توسعه بخاطر دسترسی آرامستان به اتوبان، کنارگذر شمالی، ریل قطار و مسیرهای جاده‌ای وجود دارد؛ به گونه‌ای که توسعه آرامستان به سمت شمال، غرب و شرق وجود دارد و اگر اتفاقات خوبی رقم بخورد، ما تا سال‌های سال میتوانیم آرامستان متمرکز را داشته باشیم.

وی افزود: بسترهای تأسیساتی و ساختاری را نیز در بهشت رضا فراهم کرده‌ایم؛ اکنون در حال آماده‌سازی سالن معراج به تعداد ۲۲ تخت غسالخانه به تفکیک مردانه و زنانه هستیم و تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین بستر سردخانه‌ای را هم آماده کرده‌ایم که ۷۰۰ متوفی به تفکیک جنسیتی در آنجا شرایط نگهداری آنها فراهم است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری مشهد مطرح کرد: در سال گذشته شرایط بحرانی کرونا باعث شد که با مشکل کمبود ذخیره قبور برای دفن و تغسیل متوفیان مواجه شویم؛ به اجبار سوله‌ای که برای انتظار در بهشت رضوان وجود داشت را به سوله بحران با ظرفیت ۱۱ تخت غسال‌خانه تبدیل کردیم. به منظور رفاه حال خانواده متوفیان و تبدیل سالن انتظار به سوله بحران این مدیریت، سالن انتظار دیگری را برای ساخت در نظر گرفت و تا ۲ ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: هزینه قبر در بلوک‌های عمومی رایگان است و صرفاً مبلغ ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان بابت هزینه‌های خدمات امور اداری، تغسیل، تکفین و آمبولانس دریافت می‌شود؛ البته در صورت درخواست اعزام اختصاصی و تدفین در قبور همجوار، مبالغ دریافتی تغییر می‌کند.