مشاور وزیر و رئیس پارک فاوا کشور:

اطلس فناوری، راه حل حمایت از تولید داخلی

الگوی اطلس فناوری، راه حل ارزیابی واقعی توان داخل و جلوگیری از تخلف و سوء استفاده سودجویان خارجی است

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار، حمایت واقعی از کسب و کارهای بخش‌های خصوصی در حوزه فناوری و دیجیتال توسط دولت در عصر حاضر، یکی از مهمترین عناصر پیشرفت تولیدکنندگان داخلی خصوصاً در این عرصه است. لذا با توجه به سودجویی‌های متخلفانی که محصولات خارجی را با نام تولید ملی و برند داخلی در عرصه مناقصات بخش‌های دولتی و نیمه دولتی روانه بازار می‌کنند، گفت و گویی با مشاور وزیر و رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در این خصوص رقم زدیم تا نسبت به جلوگیری از این تخلفات و در نتیجه حمایت از تولیدات واقعی برندهای داخلی قدمی اثرگذار از سوی نهادهای دولتی صورت پذیرد.

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه، ضمن اشاره به مهم و اساسی بودن این موضوع گفت: ما بحثی را در پارک فاوا دنبال میکنیم و سالانه تمام محصولات شرکت‌ها را ارزیابی میکنیم و اسنادی منتشر می‌شود تحت عنوان، اطلس فناوری سال‌های متفاوت پارک فاوا.

وی افزود: در این موضوع عمق فناوری هر محصول را استخراج میکنیم و مشخص می‌گردد چه قسمت‌هایی از محصول، تولید داخلی و چه قسمت‌هایی وارداتی است.

محمد جعفر صدیق دامغانی‌زاده ضمن تأیید سخن خبرنگار توسعه و اقتصاد پایدار درباره استفاده متخلفان از تکنیک دور زدن حمایت‌های دولت از بخش خصوصی واقعی، مطرح کرد: این حرف که میگویید دقیقاً یک تکنیک برای دور زدن حمایت‌های دولتی از بخش خصوصی واقعی است. مجموعه‌های دارای برند خارجی به خوبی از این تکنیک استفاده می‌کنند؛ به این صورت که افراد غیر متخصصی که در حرفه‌های مربوطه فاقد جایگاه هستند، توسط صاحبان برندهای خارجی به کار گرفته می‌شوند و به آن‌ها می‌گویند شرکت و برند غیر واقعی ثبت کنند و محصول خود را با برند داخلی به فروش می‌رسانند.

وی افزود: راه حل موضوع، این است که الگوی پارک فاوا درباره بحث ارزیابی واقعی توان داخل، در کل کشور رایج شود. در این خصوص نیز با معاون محترم فناوری وزارتخانه جناب عابدی طرح مسئله کرده‌ام و گفته‌ام که اگر بخواهید این کار برای کل کشور انجام دهید، ما حاضر هستیم از طریق پارک فاوا، لوجستیک این موضوع را عهده‌دار شویم؛ آنگاه سره از ناسره نیز مشخص خواهد شد.

مشاور وزیر ضمن تأکید به اثربخشی این ارزیابی، گفت: کسی که واقعاً کار می‌کند و شبانه‌روز زحمت می‌کشد تا محصولی تولید کند، حتی اگر محصولش از برند خارجی ضعیف‌تر باشد باز هم این محصول تولید داخل است و اگر حمایت شود، سال آینده نیز از برند خارجی جلو خواهد زد، و در برابر کسی که محصول را از خارج می‌آورد و فقط در کارتن برند داخلی می‌گذارد، شناخته خواهد شد. در نتیجه کسی که برند خارجی را وارد می‌کند نسبت به تولید کننده داخلی واقعی، نمی‌تواند از مزایایی که دولت درخصوص حمایت از برند داخلی در نظر گرفته است، بهره‌مند شود.

رئیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه درخصوص برخورد دولت با افرادی که برند خارجی را به نام برند داخلی معرفی و به فروش می‌رسانند چه برنامه‌ای خواهد داشت، عنوان کرد: من در مقامی نیستم تا درباره برخورد صحبت کنم، اما به نظر من باید از طریق نظام صنفی پیگیری شود تا اطلس فناوریِ بخش، با ارزیابی و داوری هر ساله در این مجموعه‌ها اجرا شود. زیرا این متخلفان ترفندهای مختلفی را یاد دارند، ولی وقتی داوران در ازریابی‌های سالانه ورود کنند، محصولات متخلفان نیز شناسایی خواهد شد. ما هم خودمان در یک ارزیابی و داوری با این موضوع برخورد کردیم که محصولی چینی را در قالب ایرانی ارائه نموده بودند.

وی در پایان این گفت و گو اشاره کرد: پس جایی که می‌شود جلوی این مسائل را گرفت، در سیستم‌های ارزیابی است؛ وگرنه این شرکت‌ها هم در مناقصه از برند‌های داخلی جلو می‌افتند و هم در مباحث دادگستری.