مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی:

هوشمندسازی کامل خدمات ثبت احوال غیرممکن است / افراد بی هویت می‌توانند دارای هویت شوند

۱۴۰ هزار و ۸۲۱ کارت ملی هوشمند صادر شده است که مردم استان برای دریافت مراجعه نکرده‌اند

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار، مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با اشاره به خدمات این سازمان استانی در دولت سیزدهم مطرح کرد: از ابتدای حضور دولت سیزدهم تا کنون ۳۷۹ هزار و ۲۱۱ نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی درخواست کرده‌اند و با توجه به مراجعات قبلی نیز در این مدت ۶۹۰ هزار و ۱۲۶ فقره کارت هوشمند ملی صادر شده است و تعداد کارت هوشمند ملی تحویل داده شده و فعال‌شده به مردم استان، ۶۳۴ هزار و ۲۴۵ فقره‌ بوده است.

وی درباره عدم مراجعه مردم برای دریافت کارت ملی‌های صادر شده یادآور شد: ۱۴۰ هزار و ۸۲۱ کارت ملی هوشمند صادر شده است که مردم استان برای دریافت مراجعه نکرده‌اند. به همین جهت به اطلاع مردم می‌رسانیم برای دریافت کارت ملی خود به همان دفاتر پیشخوانی که درخواست صدور کارت ملی داشته، مراجعه کنند و نسبت به دریافت کارت‌های هوشمند ملی خود اقدام کنند.

غلامحسین قنبری در پاسخ به سوال خبرنگار توسعه و اقتصاد پایدار که تکلیف افراد بی هویت استان برای دریافت مدارک هویتی چه خواهد شد افزود: طبق دستوری که وزیر محترم کشور فرموده اند و به تمامی استانداری ها هم این موضوع ابلاغ شده است، کمیته ای در استانداری های کشور ایجاد شده است که با توجه به تأکید ریاست جمهوری در ساماندهی افراد بی هویت اعم از ایرانی و غیر ایرانی، این موضوع در حال پیگیری است و سامانه ای نیز در این خصوص ایجاد شده است.

وی افزود: این نوید را میدهیم که از هم اکنون، هر فرد بی هویتی که به ادارات ثبت احوال در سطح استان مراجعه کند، برای آنها تشکیل پرونده صورت خواهد گرفت و هیچ محدودیتی در این موضوع نداریم.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی در خصوص سوال دیگر خبرنگار این رسانه در زمینه وضعیت هوشمندسازی خدمات این سازمان در راستای موضوع «شهر هوشمند – شهروند هوشمند» مطرح کرد: یک سری خدمات در سامانه ای به نام سامانه سهیم پیش‌بینی شده است اما تنها بخشی از خدمات می‌تواند به صورت هوشمند صورت پذیرد. ما یک نهاد حکومتی هستیم و صرفاً با ارتباطات الکترونیک نمیتوانیم همه خدمات را با صحت و سلامت کامل انجام دهیم؛ پس در نتیجه در هر صورت مردم باید برای انجام بخشی از فرآیند خدمات همانند ثبت اثر انگشت و گرفتن عکس به دفاتر خدماتی مراجعه نمایند و چاره‌ای جز این موضوع نداریم.

وی افزود: مردم میتوانند برای مشاهده اطلاعات خود و خانواده به سامانه سهیم مراجعه نمایند.

قنبری در ادامه با توجه به نیاز دسترسی سایر مجموعه‌های خدماتی دولتی به اطلاعات ثبت احوال افراد گفت: سازمان ثبت احوال کشور برنامه های بسیار خوبی در بحث تسهیل خدمات در ثبت احوال و سایر سازمان‌ها دارد. به این صورت که در ارتباط با خدمت رسانی به سایر دستگاه ها بستری پیش بینی شده است که تمام اطلاعات افراد و اعضای خانواده آنها در بسته ای که در نظر گرفته شده، به این مجموعه ها قابل ارائه است تا روند فعالیتی بین مردم و این سازمان‌ها تسهیل گردد.

مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی اضافه کرد: از طرفی بحث آمار و آمارگیری که دولت هر ۵ سال یکبار با هزینه گزاف انجام میدهد، پس از این با صحت و سلامت بالا با توجه به هوشمند شدن و ثبت کامل مشخصات خانوار، صورت خواهد پذیرفت و در نتیجه، در این زمینه صرفه جویی چشم گیری رقم خواهد خورد.