معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

علت کمبود دارو، عدم پیش‌بینی بود

۱۸ پروژه عمرانی، بهداشتی، درمانی و خدماتی با اعتباری بالغ یر ۸۰۰ میلیارد ریال در شهرستان های خراسان رضوی به بهره برداری رسید

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه در خصوص موضوع کمبود دارو و ایجاد چالش‌های تهیه دارو برای مردم در نشست خبری عنوان کرد: در مورد دارو، میزان تأمین و توزیع بستگی به نیاز بازار و نیاز بیماران دارد. در سال گذشته مردم بخاطر شرایط کرونایی به شدت رعایت میکردند و آمار سرما خوردگی پایین بود و به همین دلیل داروخانه ها، شربت ها را با جایزه دو برابری از شرکت ها می‌خریدند، امسال با وجود آن شرایط، داروخانه ها ترسیدند نسبت به خرید دارو اقدام کنند و همچنین کارخانه‌ها ترس تولید داشتند چون این داروها یا باید مصرف شود یا هدر میرود، چون داروها قابلیت نگهداری طولانی مدت را ندارد.

ناصر وحدتی افزود: این‌ها چیزهایی نیست که بتوان صددرصد پیش بینی کرد. امسال به یکباره پیک آنفولانزا ایجاد شد و نیاز به همان آنتی بیوتیک چندین برابر شد. فرآیند تأمین و تولید دارو یک فرآیند چند ماهه است؛ یعنی اگر الان به یک کارخانه خارجی هم سفارش دهیم که فلان ماده اولیه را میخواهیم، به ما خواهد گفت ما در برنامه تولید خواهیم گذاشت!

وی درباره میزان تولید آنتی بیوتیک در ایران مطرح کرد: تولید آنتی بیوتیک ما در کشور ۷ برابر شده است اما همچنان کشش بازار وجود دارد. و همین موضوع باعث ایجاد این وقفه در توزیع دارو بین متقاضیان شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه نشست خبری هیأت رئیسه این دانشگاه و با اشاره به مراسم ویدئو کنفرانس افتتاح و رونمایی از ۱۸ پروژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مجموع ۳۱ پروژه در نظر گرفته شده در خراسان رضوی در دهه فجر، عنوان کرد: در این دهه ۱۳ پروژه در مشهد، یک پروژه در خواف، یک پروژه در سرخس، یک پروژه در گلبهار، یک پروژه در کاشمر و یک پروژه در قوچان به بهره برداری همزمان با این نشست و با حضور هیأت رئیسه دانشگاه و اصحاب رسانه به بهره برداری رسید.
سید جواد حسینی افزود: این ۱۸ پروژه که امروز به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسیدند، با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح شدند.