مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز خبر داد:

صرفه جویی ۵۶ میلیارد تومانی در نهضت تعمیر به جای تعویض

قطع ناگهانی و خارج از برنامه گاز توسط ترکمنستان باعث شد تا گاز مشترکان تربت جام قطع شود

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار، مدیر منطقه چهار عملیات انتقال گاز در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: ماموریت اصلی منطقه چهار عملیات انتقال گاز، انتقال پاک – پایدار و ایمن گاز طبیعی است.
محمد کامل عنوان کرد: منطقه چهار عملیات انتقال گاز از سال نود و چهار از مناطق پیرامونی خود جدا شد و به صورت یک منطقه مستقل درآمد.
وی افزود: مأموریت اصلی این منطقه، انتقال گاز از خط لوله‌های اصلی به سمت مناطق مسکونی و مصارف صنعتی در چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان است.
مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز در خصوص سهم این منطقه از حجم خطوط انتقال گاز در کشور مطرح کرد: این منطقه با دارا بودن بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط لوله، ۷ مرکز بهره‌برداری و ۳ ایستگاه تقویت فشار گاز در گستره سرزمینی به وسعت ۳۹۸ هزار کیلومتر یعنی کمی بیشتر از کشوری مانند فرانسه، به عنوان اولین منطقه انتقال گاز کشور به لحاظ طول خط لوله و دومین منطقه از نظر وسعت سرزمینی در محدوده عملیاتی استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و قسمت عمده‌ای از استان‌های سمنان و بخشی از استان گلستان به عنوان قلب تپنده صنعت گاز در بخش شمال شرق کشور، وظیفه ارائه خدمات انتقال مستمر و مطلوب گاز را بر عهده دارد.
کامل درباره میزان مصرف گاز منطقه ۴ از ابتدای سال جاری تا کنون گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۲۴ میلیارد متر مکعب گاز در منطقه ۴ منتقل شده است که حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب از آن در داخل چهار استان تحت پوشش منطقه ۴ به مصرف رسیده و حدود ۶ میلیارد متر مکعب نیز از طریق منطقه ۴ به استان‌های گلستان و مازندران منتقل شده است.
مدیر منطقه چهار عملیات انتقال گاز در خصوص تعویض خط لوله‌های فرسوده این منطقه افزود: در سال جاری حدود ۲ونیم کیلومتر و در سال گذشته ۱۵ کیلومتر پوشش لوله‌های انتقال گاز تعویض شده است. ۵۶۰۰ کیلومتر خطوط انتقال منطقه ۴ طبق پروتکل‌ها مانند سال‌های گذشته نشت‌یابی شده و نشتی‌های لازم پس از عیب‌یابی، رفع عیب شدند. همچنین در سال جاری بالغ بر ۶۸۰۰ مورد تعمیرات در این منطقه صورت گرفته است.
وی درباره علت قطعی گاز تربت جام عنوان کرد: با هماهنگی ستاد انتقال گاز و قبل از فصل سرما با توجه به بهتر شدن روابط احساس کردیم که می‌توانیم گاز ترکمنستان را از سمت خانگیران وارد کنیم. در همین راستا زیر ساختی در خانگیران ایجاد و اعلام آمادگی کردیم که در صورت همکاری ترکمنستان می‌توانیم با هر فشاری آن گاز را تحویل بگیریم اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.
وی افزود: البته خط لوله شهرستان نیز قدیمی است و موج برودت کم‌سابقه هوا در ماه گذشته در شرایطی رخ داد که عملیات بازسازی خط لوله این شهرستان در دست‌کار بود، اما پیش از آن‌که به نتیجه برسد، سرمای هوا باعث شد تا گاز مشترکان این شهرستان قطع شود. همچنین توسعه چشمگیر انشعابات گاز در سال‌های گذشته برای شهرستان و روستا‌های مجاور در بخش صنعتی و خانگی باعث شد تا برای بازگرداندن جریان به هم استانی‌هایی عزیز تربت‌جامی با وجود کمک گرفتن از خط لوله ۴۸ اینچی تهران دچار مشکل شویم.
مدیر منطقه ۴عملیات انتقال گاز درباره نهضت تعمیر به جای تعویض گفت: با تغییر برخی رویه‌ها و تعمیر شیرهای گاز حتی در حالی که به شبکه متصل هستند، به جای جایگزینی آن توانسته‌ایم تاکنون بیش از ۱۵۰ شیر گاز دور ریز و اسقاط را تعمیر کنیم که بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته است. طبق محاسبات با تعمیر دو شیر ۴۲ اینج توانسته‌ایم در بخش تعمیرات و هدر رفت گاز ۵۶ میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته باشیم.