ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی مطرح کرد:

بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی جذب بازار کار می‌شوند

مراکزی که چهارچوب‌ها و مقررات آموزشی ذکر شده را رعایت نکنند و دچار مشکلات نظارتی باشند، تعطیل خواهند شد / سیاست دانشگاه پذیرش دانشجوی در مقطع دکتری است / ۵۰ درصد ظرفیت خالی این دانشگاه را با پژوهش و خانه‌ نوآوری و استارتاپ‌ها پر می کنیم .

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ رئیس دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت شروع پذیرش دانشجو در ترم جدید، عنوان کرد:
بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی جذب بازار کار می‌شوند. این موضوع به این علت است که هم پذیرش بر اساس نیازسنجی صورت می‌گیرد و هم آموزش بر اساس نیاز بازار است.

وی با بیان اینکه سیاست دانشگاه تأمین نیاز بازار کار است افزود: یکی از اهداف اصلی دانشگاه، اشتغال‌زایی و توانمندسازی شاغلان است. به همین دلیل رشته‌های موجود در این دانشگاه هم به لحاظ عنوان و هم به لحاظ محتوا متفاوت از سایر دانشگاه‌هاست.

محمد جواد سلجوقی در رابطه با نیازسنجی دانشجویان مطرح کرد: دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که در هر پذیرش، نیازسنجی می‌کند. اگر در یک نیمسال نیازسنجی صورت گیرد و اعلام نیاز به سازمان سنجش شود، ممکن است در نیمسال آینده نتایج نیازسنجی مجدد تغییر یابد و رشته‌های متفاوتی به سازمان سنجش اعلام نیاز شود. بنابراین رشته‌ها و تعداد دانشجویان در مراکز علمی کاربردی به صورت بلندمدت نیست. به همین دلیل سیاست دانشگاه علمی کاربردی این است که اگر برای رشته‌ای متقاضی و بازار کاری وجود نداشته باشد، پذیرش در آن رشته انجام نمی‌شود. همچنین مراکزی که چهارچوب‌ها و مقررات آموزشی ذکر شده را رعایت نکنند و دچار مشکلات نظارتی باشند، تعطیل خواهند شد.

ریاست دانشگاه علمی کاربردی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه در رابطه با برنامه دانشگاه برای پذیرش دانشجو در مقطع ارشد پاسخ گفت: دانشگاه قبلاً دانشجوی ارشد داشت ولی در حال حاضر رشته ارشد از این دانشگاه حذف شده است.
سیاست دانشگاه این است تا مقطع دکتری دانشجو داشته باشیم.
در قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی مصوبه سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، هم در بحث صلاحیت حرفه‌ای و هم در بحث آموزش تا مقطع دکتری پیش‌بینی شده است. این برنامه را دانشگاه دارد ولی در حال حاضر پذیرش در مقطع ارشد نداریم. فعلاً پذیرش‌ها در مقطع کاردانی و کارشناسی صورت می‌گیرد.

سلجوقی با اشاره به ظرفیت ۲۰ هزار نفری دانشگاه علمی کاربردی در سطح استان، گفت: حدود ۵۰ درصد ظرفیت خالی در این دانشگاه وجود دارد؛ البته در بهمن‌ماه و مهرماه سال گذشته حدود ۲۰ درصد رشد پذیرش را شاهد بوده‌ایم. در نظر داریم ظرفیت خالی ۵۰ درصدی را با مقوله‌های پژوهش و خانه‌ نوآوری و استارتاپ‌ها پر کنیم. در بسیاری از مراکز علمی کاربردی مرکز نوآوری وجود دارد و از ظرفیت خالی برای آموزش‌های کوتاه مدت در مراکز نوآوری و خلاقیت استفاده می‌شود.

ریاست مرکز جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با اشاره به آغاز پذیرش دانشجو در این دانشگاه از روز ۳ دی‌ماه، گفت: امکان ثبت‌نام از طریق سایت سازمان سنجش کشور به نشانی www.sanjesh.org برای رشته‌های کارشناسی تا ۱۴ دی ماه فراهم است. همچنین از ۷ تا ۱۷ دی‌‌ماه در مقطع کاردانی ثبت‌نام صورت می‌پذیرد.

شیوه پذیرش دانشگاه جامع علمی کاربردی از طریق سوابق تحصیلی و بدون آزمون است.