شهردار مشهد از هشت عضو شورای شهر تذکر گرفت

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ؛ پاسخگویی صریح، شفاف و روشن به درخواست‌ها و مطالبات مردمی و همچنین اصحاب رسانه و خبرنگاران از سوی اعضای شورای اسلامی شهر و معاونان و مدیران شهری را مورد تأکید قرارداد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در شصت و دومین صحن علنی این شورا گفت: طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای گسترش حمل و نقل عمومی صورت گرفته، در عین حال تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و پروژه‌های نیمه‌تمام، هرچه زودتر باید به بهره‌برداری برسند.
وی افزود: حمل‌ونقل عمومی، یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه و معیار سنجش کیفیت خدمات شهری در کلانشهرهاست؛ اهتمام سیاست‌گذاران در حوزه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، امروز به یکی از ملاک‌های ارزیابی عملکرد تبدیل شده است.

موحدیان در خصوص اتصال ریلی پایانه مسافربری به میدان شهدا گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم برای شورای ششم در حوزه حمل‌ونقل، خط ۳ قطارشهری و اتصال پایانه مسافربری امام‌رضا به میدان شهداست. امیدواریم این پروژه که جزو اولویت‌های شورای اسلامی شهر است، از سوی معاونت عمران، حمل‌ونقل و ترافیک با جدیت بیشتری دنبال شود و شورای شهر نیز حمایت‌های لازم را خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در راستای مطالبه مردم و اصحاب رسانه در پاسخگویی شفاف مدیریت شهری به حاضرین در جلسه تذکر داد: پاسخگویی صریح، شفاف و روشن به درخواست‌ها و مطالبات مردمی و همچنین اصحاب رسانه و خبرنگاران از سوی اعضای شورای اسلامی شهر و معاونان و مدیران شهری مورد تأکید است، زیرا ما خود را شورای پاسخگو میدانیم و در همین راستا باید پاسخ شفاف در خصوص سوالات ارائه کنیم.

وی در ادامه به اعضای شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: بازدید از پروژه‌های عمرانی نیمه‌‎تمام را در دستورکار کمیته‌های نظارتی قرار دهید؛ چرا که این اقدام موجب دلگرمی مدیران اجرایی و همچنین تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌ها می‌شود.

انتقاد رئیس کمیسیون عمران از تعلل در اجرای پروژه‌های عمرانی

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز در نطق پیش از دستور شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر به مناسبت هفته حمل و نقل اظهار داشت: رانندگان و کارکنان حوزه حمل و نقل وظیفه انسانی و اسلامی خود را به نحو احسن انجام می دهند، اما تکمیل زنجیره خدمات حمل و نقل شایسته و کرامت محور، مستلزم کرامت بخشی به هر دو گروه استفاده کنندگان و ارائه دهندگان خدمات است. همان طور که حفظ عزت و کرامت بهره برداران از خدمات حمل و نقل از اهمیت فوق العاده برخوردار است، حفظ و ارتقای کرامت ارائه دهندگان خدمات نیز اهمیت ویژه دارد.
فرهمندی افزود: فعالان صنعت حمل و نقل، از جمله حمل و نقل شهری امروزه با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند. افزایش قیمت ناوگان و هزینه های نگهداری، فرسودگی ناوگان و عدم امکان نوسازی و بازسازی، رشد صعودی و افسار گسیخته قیمت قطعات و لوازم یدکی در چند سال اخیر، عدم تناسب دستمزدها و بهاء خدمات با هزینه‌های معیشت و ناوگان، نابسامانی و ناپایداری بازار و شکنندگی اقتصاد حمل و نقل، برخی تناقضات در قوانین و مقررات این حوزه، نرخ کرایه‌های غیرواقعی و ناکافی و در عین حال عدم توانایی مسافران در پرداخت کرایه‌های واقعی، عدم تحقق تعهدات دولت در قبال حمل و نقل عمومی شهری مهمترین مشکلات این حوزه هستند.

فرهمندی در خصوص خدمات‌دهی مدیریت شهری به خادمین حمل و نقل گفت: در سطح مدیریت شهری نیز ارائه خدمات حمایتی، تصویب و اجرای نرخ های عادلانه، مساعدت در نوسازی و بازسازی ناوگان، ارتقای کیفیت معابر و مسیرهای تردد، اولویت دهی در گره ها و محدوده های ترافیکی، هوشمندسازی خدمات ارائه شده، اصلاح روش ها و ابزارهای کنترل و نظارت و … می توانند به ارتقای رضایت‌مندی این قشر عزیز و زحمت کش و بهبود کیفیت خدمات به زائران و مجاوران منجر شوند.

فرهمندی در انتقاد به تعلل مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های عمرانی افزود: ضعف، تعلل و تأخیر مدیریت کلان شهر در اجرای برخی مصوبات و بهره‌برداری از برخی پروژه ها، از جمله تأخیر در تکمیل تقاطع غیرهمسطح آزادگان و چپگرد بزرگراه پیامبر اعظم به بلوار آیت الله هاشمی رفسنجانی، توقف پروژه جلوخان پایانه امام رضا، توقف عملیات اجرایی پارکینگ هشت آباد و پل ریل راه آهن و ضمن تأکید این نکته که اگر ورود مستقیم و پیگیری های شورای اسلامی شهر نبود، این دو پروژه هنوز هم متوقف بودند، باعث شد که با وجود تلاش و کوشش قابل تقدیر کارکنان و همکاران مدیریت شهری در همه سطوح، خدمات شایسته‌ای که می توانستند در همین زمان بیش از یک سال به زائران و مجاوران امام رضا (ع) ارائه شوند، محقق نشود.

تذکرات اعضای شورای شهر به شهردار مشهد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در رابطه با تذکر اعضای شورای شهر به شهردار گفت: اولین مورد تذکر به خاطر عدم گشایش به موقع اعتبارات ردیف‌های پروژه‌های مطالعاتی سال ۱۴۰۱ در نتیجه پیشرفت فیزیکی نامناسب بوده که موجب عدم ایجاد بستر لازم جهت اجرای پروژه‌ها در سنوات آتی خواهد شد.
عدم گشایش و جذب اعتبار و پیشرفت فیزیکی مطالعات کلان پروژه‌ها که موجب عدم تحقق ایجاد کلان‌پروژه‌های شهری خواهد شد، از دیگر محورهای تذکر اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به شهردار بود.
ضمیری با تذکر به شهردار درخصوص عدم انعقاد قرارداد طرح مطالعاتی چارچوب ضوابط و مقررات منظر شهری با رویکرد اسلامی-ایرانی در شهر مشهد علیرغم پیگیری‌های مکرر شورای اسلامی شهر، تصریح کرد: چهارمین محور تذکر اعضای شورای شهر به شهردار، به علت عدم اقدام مؤثر و انعقاد قرارداد و تعیین‌تکلیف موضوع مطالعات تهیه طرح موضعی ارزیابی و رفع نواقص مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری، فرهنگی و ورزشی شهرداری برای معلولین، به منظور مناسب‌سازی و تسهیل تردد معلولین و کم‌توانان بود.
شایان ذکر است، این تذکر ۴ بندی از سوی حمید ضمیری، غلامحسین صاحبی، فاطمه سلیمی، حسن کریمدادی، مجید طهوریان‌عسکری، ایمان فرهمندی، حسین حسامی و سید ابراهیم علیزاده به امضاء رسیده است.

تصویب طرح خواهرخواندگی مشهد و کربلا

یکی دیگر از مصوبات شصت و دومین جلسه از صحن علنی طرح خواهرخواندگی مشهد و کربلا بود که با وجود مخالفت‌ها و موافقت‌های زیاد در پایان رأی گیری با ۱۴ رأی موافق به تصویب رسید.
در ادامه تصویب این طرح، موسی‌الرضا حاجی بگلو به عنوان عضو شورای شهر با توجه به حضور رئیس و اعضای شورای شهر و شهردار تبریز در این جلسه از صحن علنی شورای اسلامی مشهد پیشنهاد کرد طرح خواهرخواندگی مشهد و تبریز نیز مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار بگیرد که با موافقت ضمنی رئیس شورای شهر مواجه گردید و از ایشان درخواست گردید تا طرح خواهرخواندگی مشهد و تبریز را آماده کنند.

مصوبات شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پایان شصت و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد به تشریح مجموع مصوبات این جلسه پرداخت و مطرح کرد: اولین دستورکار این جلسه به نامگذاری یک میدان و یک پل به نام شهدای گرانقدر اختصاص یافت که طبق آن، میدان واقع در خیابان کوثر جنوبی به نام شهید مدافع حرم «محمد اسدی» و پل در حال احداث واقع در بزرگراه شهید میرزایی، حدفاصل بولوار رسالت و میدان فجر، به نام «برادران شهید میرزایی» نامگذاری شد.
وی در ادامه افزود: تصویب طرح خواهرخواندگی مشهد و کربلای معلی، دومین دستورکار این جلسه بود که با تصمیم اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین شهرهای مشهد و کربلای معلی اقدام نماید.
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد از تصویب طرح انجام مطالعات رفع معضلات یا جابجایی ایستگاه‌های میانی پسماند، در شصت و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر خبرداد و گفت: طبق این مصوبه، شهرداری مشهد مکلف است، در راستای رفع معضلات بهداشتی، بو و غیره ناشی از ایستگاه‌های میانی پسماند در سطح شهر، ظرف مدت ۶ ماه نسبت به انجام مطالعات جهت رفع معضلات یا جابجایی ایستگاه‌های میانی پسماند به بیرون از شهر اقدام و نتیجه را به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه نماید.
حاجی‌بگلو تصریح کرد: طرح کاهش وابستگی درآمدی شهرداری مشهد به منابع حاصل از تخلفات ساختمانی نیز در این جلسه به تصویب رسید تا براساس آن، شهرداری مکلف شود، به منظور کاهش وابستگی به منابع حاصل از تخلفات ساختمانی هر ساله به میزان ۱۰ درصد تا تحقق حداکثر وابستگی به درآمدهای پایدار اقدام نماید.
وی از تصویب طرح الزام شهرداری به ارائه برنامه جایگزینی گونه‌های گیاهی ناسازگار با اقلیم مشهد و سلامت انسان خبرداد و گفت: با این مصوبه، شهرداری باید برنامه جایگزینی گونه‌های گیاهی ناسازگار با اقلیم و سلامت انسان در شهر مشهد را ظرف مدت ۳ ماه تهیه و به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در شصت و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر، لایحه کمک ۵ میلیارد تومانی شهرداری به مراکز توانبخشی و نگهداری معلولین تحت نظارت مدیریت بهزیستی شهرستان مشهد نیز به تصویب رسید./انتهای پیام