معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد مطرح کرد:

مشهد را هم بفروشیم نمی‌توانیم بدهی‌ها را جبران کنیم

ساخت پارکینگ برای شهرداری سودی ندارد، به همین علت از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم برای سرمایه گذاری در این بخش اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار؛ معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص کرانه شمالی مشهد عنوان کرد: شهر مشهد معضلات زیادی در بحث ترافیک دارد. در محور غرب و شرق که ورودی‌های مشهد قرار دارد، باید چاره اندیشی شود که در حال مطالعات است. مطالعات امکان‌سنجی پروژه کرانه شمالی تا آخر امسال به پایان می‌رسد و احتمالاً تا سال آینده این پروژه آغاز خواهد شد.

وی افزود: خشاب مطالعاتی ما خالی است و کار‌های غیر مطالعاتی در این دوره انجام نمی‌شود. سیاست شورای ششم شهر تخصیص قسمتی از اعتبارات در حاشیه شهر بوده است. ما بالاترین ضخامت حاشیه شهر در سطح کشور را داریم. ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر مشهد سکونت دارند و در همین راستا بیش از هزار میلیارد تومان از اعتبارات شهر در حاشیه شهر هزینه شده است.

سید خلیل منبتی در رابطه با کمبود محل پارک خودرو در مشهد مطرح کرد: در سطح شهر مشهد ۲۷ هزار جای پارکینگ حاشیه‌ای و ۲۰ هزار پارکینگ غیر حاشیه‌ای داریم که هم اکنون با کمبود هزار و ۵۰۰ فضای پارک در سطح شهر مشهد مواجه هستیم.
منبتی افزود: در ایام پیک مسافر، ۱۰۰ هزار خودرو وارد شهر می‌شود و اگر متوسط سه روز در مشهد اقامت داشته باشند، ۳۰۰ هزار جای پارک نیاز داریم که با استفاده از زمینهای بایر و فضاهای خالی موجود، کمبود پارکینگ را مدیریت می‌کنیم.
وی ادامه داد: ساخت پارکینگ برای شهرداری سودی ندارد، به همین علت از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم برای سرمایه گذاری در این بخش اقدام کنند.

معاون عمران شهرداری مشهد درباره پروژه‌های عمرانی گفت: پردیس تئاتر شهر پروژه بسیار سنگینی است که برنامه زمان‌بندی برای آن تعیین شده تا آن را مرحله به مرحله اقدام کنیم. این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود؛ مشروط به اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم!
دوربرگردان غیر همسطح شهید میرزایی تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین مسیر طرق محدوده شهید باهنر تا آخر امسال و مسیر طرق محدوده شهرک طرق تا اواسط سال آینده بهره‌برداری خواهد شد. مسیر زرکش، تعریض باند سواره‌رو و احداث ضلع غربی رسالت شمالی نیز تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: پروژه‌های گذشته شامل تقاطع غیر هم‌سطح خلیج فارس، زیرگذر جانباز آزادی، مسیر اسماعیل‌آباد، پل رسالت ۸۵، دیوارسازی کال دروی، پل عصمتیه و مسیر چشمه‌پونه به بهره‌برداری رسیده است.
سیدخلیل منیتی ادامه داد: پروژه تقاطع چهارسطحی آزادگان نیز تا خرداد سال آینده تکمیل می‌شود و امیدواریم تا اواخر سال ۱۴۰۲ بتوانیم آن را بهره‌برداری کنیم. فاز اول رودپارک چهل‌بازه آماده شده و چپ‌گرد آزادی به میثاق نیز آماده است اما نیازمند برخی عملیات عمرانی است که آن هم تا اواخر ماه آینده به بهره‌‎برداری می‌‎رسد. ضمنا بخش دیگری از جلوخان پایانه امام رضا(ع) به زودی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

مشهد را هم بفروشیم نمی‌توانیم جبران کنیم

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد درباره بدهی‌های مدیریت شهری عنوان کرد: در گذشته وام‌های متعددی برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهر گرفته شده است و اکنون باید رقم زیادی برای این وام‌ها پرداخت کنیم که اگر مشهد را هم بفروشیم نمی‌توانیم جبران کنیم.

کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد نیز در این خصوص افزود: در سال ۹۲، مبلغ ۱۴۶ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به عنوان تنها و اولین شهر کشور وام گرفته شد که امروز بازپرداخت آن ۷۰۰۰ میلیارد تومان است و سود و اصل این مبلغ امروز ۲۳۶ میلیون دلار می‌شود.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص عدم اجرای تعهدات گذشته شهرداری برای آسفالت مسیر شهر رضویه ، گفت: ما نمی‌توانیم پول مشهد را برای جای دیگری هزینه کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص هزینه کرد درآمدهای شهرداری در کشور عراق با توجه به صحبت منبتی در رابطه با عدم تغییر سرفصل هزینه ، افزود: سوال سیاسی نپرسید ، به من مربوط نیست که چرا هزینه‌های شهرداری در این کشورها هزینه می‌شود، این پاسخ را باید مسئولین مربوطه بدهند!

منبتی همچنین گفت: از طرف وزارت کشور به ما گفته شد که اقدامات عمرانی را در زابل انجام دهید که بیان کردیم پول شهر مشهد را نمی‌توانیم برای شهر دیگری هزینه کنیم، بنابراین وزیر کشور ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص دادند./انتهای پیام