رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران:

لزوم حل مشکلات صادراتی صنعت طلا و جواهر در راستای توسعه پایدار

تنها خوشه صنعتی جواهرات کشور در مشهد است که به تایید شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز رسیده است

به گزارش پایگاه خبری توسعه و اقتصاد پایدار ؛ محمد جواد پیش‌بین، رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران در نشست خبری به مناسبت اختامیه بزرگترین مسابقه طلا و جواهر کشور درخصوص صادرات طلا، جواهر و مشکلات آن گفت: در اواخر دولت قبل کمیته‌ای به نام ستاد توسعه جواهرات و گوهر سنگ‌ها در ایمیدرو تأسیس و جلسات زیادی برگزار شد که در نهایت منجر به ایجاد سند توسعه گوهرسنگ‌ها شد، اما در آن سند بخش جواهرات نیز دیده شده و به دولت قبلی تقدیم گردیده که نگاه این سند توسعه، نگاه صادارتی است. در بحث صادارت به خصوص در زمینه طلا و جواهر مشکلات عدیده‌ای داریم و تصور می‌شود طلا و جواهر با بقیه کالاها فرق دارد، بنابراین سختگیری‌ها در زمینه صادرات بیشتر است. باید در این زمینه وزارتخانه‌های متعددی از جمله وزارت صنعت-معدن و تجارت، بانک مرکزی و مرکز توسعه صادارت در حوزه تدوین قوانین دست به دست هم بدهند.
وی افزود: تا زمانی که مشکلات صادرات صنعت طلا و جواهر حل نشود، توسعه پایداری در این صنعت نخواهیم داشت. در کنار این موارد این صنعت نیازمند تسهیلات قانونی زیادی نیز است.

مشهد قطب طراحی جواهرات در کشور است

رئیس کانون جواهرات و گوهرسنگ‌های ایران افزود: مشهد قطب طراحی جواهرات در کشور محسوب شده و دوره‌های آموزشی متعددی در جهت رشد افراد در آن برگزار می‌شود.

محمدجواد پیش‌بین تصریح کرد: تنها خوشه صنعتی جواهرات کشور در مشهد است که به تایید شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز رسیده است. در تهران خوشه طلا وجود دارد که چندان موفق نبوده و در اصفهان نیز خوشه طلا داریم که به جمع‌بندی کامل نرسیده است. خوشه صنعتی جواهرات جزو خوشه‌های زنده بوده و این خوشه دائما در حال توسعه است. مشهد قطب طراحی جواهرات در کشور محسوب شده و دوره‌های آموزشی متعددی برای رشد افراد در آن برگزار می‌شود.

وی افزود: به جرأت می‌توان گفت جواهرسازی در هیچ کجای ایران کیفیتی مشابه مشهد ندارد و این کیفیت قابل رقابت با تمام جهان است؛ بنابراین باید اظهار کرد این مسأله نقطه عطفی برای صنعت جواهرسازی مشهد است.