خرده فروش و قاچاقچی را امروز می‌گیرند و فردا رهایش می‌کنند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی : خرده فروش و قاچاقچی را امروز می‌گیرند و فردا رهایش می‌کنند در کتاب قانون چیزی نیست که بتوان به طور جدی با خرده فروش و قاچاقچی برخورد قانونی کرد به گزارش خبرنگار توسعه و اقتصاد پایدار، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی […]

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی :

خرده فروش و قاچاقچی را امروز می‌گیرند و فردا رهایش می‌کنند

در کتاب قانون چیزی نیست که بتوان به طور جدی با خرده فروش و قاچاقچی برخورد قانونی کرد


به گزارش خبرنگار توسعه و اقتصاد پایدار، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در نشست تخصصی سازمان‌های مردم نهاد حوزه پیشگیری از اعتیاد که در مشهد برگزار شد، گفت: چالش اعتیاد به عنوان ابر چالش در دنیا مطرح است و گردش مالی حوزه مواد مخدر در سال بیش از ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد دلار است که در کشور خودمان هم بر اساس ارزیابی در سال ۹۸ بیش از ۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی مواد مخدر و سیگار و درمان این موضوع بوده است.
محمد حسین صالحی افزود: “حقایق را درباره مواد مخدر به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم” به عنوان شعارامسال سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر ، انتخاب شده است و”یاریگران زندگی – مشارکت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد” نیز به عنوان شعار امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تعیین شده است و رویکرد هر دو شعار این است که ما باید آگاهی مردم را بالا ببریم و مشارکت مردم را افزایش دهیم تا مانع از رشد و توسعه مواد مخدر در جامعه مخصوصاً در دو قشر نوجوان و جوان باشیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در این نشست عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است به صورتی که بیش از ۹۰ درصد تریاک – بیش از ۷۰ درصد مورفین و بیش از ۲۰ درصد هروئین دنیا، توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شده است؛ این اتفاق ساده نبوده است و ما بعد از انقلاب تا به الان بیش از ۳۸۰۰ شهید و بیش از ۱۲هزار جانباز در این مسیر داشته ایم.
وی افزود: علیرغم این که مبارزه در ایران جدی است، اما در عین حال به مواد مخدر دسترسی هست! برای این که یک نفر معتاد شود دو فاکتور اساسی تمایل و دسترسی لازم است و آن دو فاکتورهم موجود است. با اینکه مبارزه جدی است اما در دوماهه اول امسال ما بیش از ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش کشفیات داشته‌ایم.
صالحی افزود: در سال ۹۸ بیش از ۱۰هزار نفر خرده‌ فروش و قاچاقچی ونیز در سال ۹۹ بیش از ۱۶هزار نفر در حوزه مواد مخدر دستگیر شدند و این یعنی بیش از ۷۰ درصد افزایش دستگیری‌ها نسبت به سال‌های گذشته؛ اما همچنان دسترسی به مواد مخدر هست و دلیلش این است که خرده فروش و قاچاقچی را امروز می‌گیرند و فردای آن رهایش می‌کنند. نیروی انتظامی و دستگاه قضایی کار خودشان را به خوبی انجام می‌دهند اما در کتاب قانون چیزی نیست که بتوان به طور جدی با این افراد برخورد قانونی کرد. از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم با توجه به اینکه لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر آماده شده است ، آن را که یکی از موارد آن تشدید مجازات خرده فروشان است ، مصوب کنند.
بازدید از نمایشگاه تخصصی سالروز مبارزه با موادمخدربرنامه پایانی این نشست با حضور اعضای حاضر در جلسه و اصحاب رسانه بود./م