از رسانه ها وخبرنگاران سراسرکشور برای یافتن سهامداران کمک میطلبیم

عضوشورای راهبردی و هماهنگی سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران : از رسانه ها وخبرنگاران سراسرکشور برای یافتن سهامداران کمک میطلبیم مجمع عمومی  تا چندروز دیگر برگزارمیگردد و اگر سهامداران خبردارنشوند ، متضررمی شوند به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار ، مدتی است که در فضای مجازی تصویری از یک برگه سهام با نام شرکت […]

عضوشورای راهبردی و هماهنگی سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران :

از رسانه ها وخبرنگاران سراسرکشور برای یافتن سهامداران کمک میطلبیم

مجمع عمومی  تا چندروز دیگر برگزارمیگردد و اگر سهامداران خبردارنشوند ، متضررمی شوند

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار ، مدتی است که در فضای مجازی تصویری از یک برگه سهام با نام شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران ( سهامی عام ) در گردش است و کسانی که این تصویر را هم رسانی میکنند ، از سایرین تقاضای هم رسانی تصویر و دعوت به اتحاد برای بررسی سرنوشت سهام خویش را دارند .  در روزهای اخیر این افراد در فضای مجازی گرد هم آمده و برای این که بتوانند منسجم تر به پیگیری بپردازند گروهی را با عنوان ” شورای راهبردی و هماهنگی سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران ” در شبکه های اجتماعی ایجاد نموده اند .

شبنم افتخاری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار توسعه و اقتصاد پایدار ، در پاسخ به این سوال که ماجرای این سهام چیست ؟ گفت: شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران ،  ۲۳ سال قبل در سال ۱۳۷۶ با همکاری بانک کشاورزی به مدیریت آقای جلال رسول اف عضو کنونی هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک آینده  اقدام به پذیره‌ نویسی سهام خود برای عموم هم وطنان و کشاورزان با شعار «خوشه‌چین همت خویش باشیم» به مبلغ ده میلیارد تومان کرده و با گذشت چندین سال، تاکنون وضعیت شرکت و عملکرد آن برای سهامداران شفاف‌سازی نشده است. تا کنون درپاسخ به تمام تماس‌هایی که سهامداران با شرکت داشته اند ، فقط جواب تکراری شرکت زیان انباشته داشته و ضررده بوده است  و فعلاً در حال اقدام برای پذیرش در فرابورس هستیم نصیبشان شده است .  البته در نظر داشته باشید که حدود ۷۵ درصد سهامداران شرکت بالغ بر۲۰۰ هزار نفر از سراسر ایران ، افراد حقیقی و اکثراً از قشر کشاورز و زحمتکش جامعه هستند.

عضوشورای راهبردی سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران در پاسخ به وضعیت سهام گفت : این شرکت در سال ۹۲ با  نماد کورزی مجوز ورود به فرابورس گرفته که نشاندهنده نقض بند ۸ ساختارهای ورودی در طی مراحل قانونی است . برای تایید این ساختارشرکت باید در دوره متوالی سودآور بوده و امکان سودآوری آن در آینده وجود داشته باشد و زیان انباشته نداشته باشد. حال چطور شرکتی با زیان انباشته مجوز ورود گرفته و با اسم و نماد کورزی در تابلوی پایه فرابورس ظاهرشده اگرچه  مدتهاست با وضعیت ممنوع – متوقف در این تابلو بدون تغییر مانده و باعث اشک و آه و ناله سهامداران شده است ؟ مگر شرکت در سال ۹۲ زیان انباشته نداشته است؟ اگر زیان انباشته داشته ، بند ۸ این قوانین چگونه نقض شده است ؟ البته بنا به اظهار خزائیان مدیر عامل شرکت کشاورزی ایران ، شرکت جدیدا از زیان خارج شده و به زودی در فرابورس معامله خواهد شد. ما امیدواریم و خواستار و خواهانیم  افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در دستور کار شرکت قرار گیرد.

وی در پاسخ به وضعیت آگاهی و ارتباط سهامداران با شرکت و با همدیگر ، اظهار تاسف کرد و گفت :  شرکت علیرغم اینکه ظاهرا شماره تماس ۲۰ هزار نفر از سهامدارانی که از نقاط متفاوت کشور پیگیر وضعیت سهامشان هستند را در اختیار دارند ، اما از پنل یا سیستمهای پیامکی اطلاع رسانی نمیکنند. ما از ایشان به دفعات خواستیم تا در تجمیع سهامداران و نیزاطلاع رسانی مناسب و بموقع زمان ومکان برگزاری مجمع عمومی به سهامداران مارا یاری کنند ، اما متاسفانه همکاری نکرده و اخیرا نیز وضعیت  بیماری کرونارا دستاویزی برای عدم تمایل خویش به اطلاع رسانی معرفی میکنند . توجه داشته باشید بیشتر از ۷۰ درصد سهام در دست سهامداران  هست و  ضرورتا تجمیع ۵۰ درصد سهام  برای رسمیت جلسات مجمع نیاز لازم هست. پیشنهاد ما با توجه به شرایط فعلی بیماری کرونا و نیز به علت پراکند گی سهامداران در سرتاسر کشور،  بهترین روش تشکیل جلسات بر بستر فضای مجازی و  آنلاین بود که متاسفانه  استقبال نکردند. اینک ما  از طریق شبکه های اجتماعی با تعدادی از سهامداران و فعالان عرصه کشاورزی در تلاش برای یافتن و تجمیع دیگر سهامداران هستیم .

شبنم افتخاری در خصوص وضعیت و نقش و وظیفه شورای راهبردی و هماهنگی توضیح داد : شورای راهبردی و هماهنگی سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران سهامی عام ،  در اثر بی توجهی هیئت مدیره و مدیر عامل محترم فعلی شرکت جهت رفع  ابهامات جلسه مجمع عمومی پیش رو ، به طور خودجوش در فضای مجازی و با شرکت سهامداران فعال و با تجربه از همه استانهای کشور ، به منظور تجمیع سهامدارانی که در اقصی نقاط کشور پراکنده شده و از سرنوشت سهام خود بی اطلاع هستند ، در فضای مجازی شکل گرفته است و تا به حال توانسته با همه مشکلاتی که در مطالبه گری دارد با بخشی از هیئت مدیره ارتباط برقرارکرده  و اطلاعات مورد نیاز را هرچند اندک کسب نماید . امیدواریم با این حضور جمعی که از دوردست ترین نقاط کشور به طور فعال پیگیر حقوق خود هستند ، موفق شویم به نتیجه مشخصی برسیم . لازم به ذکر است این شورا جایگاه حقوقی ندارد و امیدواریم با همین حضور بتوانیم افرادی را که در جمع  توانمند هستند شناسایی و حمایت کنیم تا به عنوان مدیران آینده شرکت نقش موثری داشته باشند و در تعیین تکلیف و رشد این سهام و احقاق حقوق سهامداران موثر باشیم.

وی تاکید کرد  متاسفانه بسیاری از سهامداران بعد از سالها عضویت درشرکت  و خرید سهام هنوز ازسرنوشت سهام و دارایی خود اطلاعی ندارند و ما از رسانه ها وخبرنگاران سراسرکشور برای یافتن سهامداران کمک میطلبیم .

عضوشورای راهبردی و هماهنگی سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران در خصوص ارتباط سهامداران با مدیر عامل و هیئت مدیره افزود:

در نوبت اول جلسه عادی فوق العاده مجمع در بهمن ماه سالجاری که رسمیت برگزاری نیافت ، تعدادی اندک از سهامداران شرکت کردند و بخشی از اعتراضات خود را مطرح نمودندو بعد ازآن نیز در خصوص رعایت قانون اطلاع رسانی نوبت دوم مجمع ، مکتوبی تنظیم  و به اعضای هیئت مدیره ارسال شد که علیرغم پیگیری مکرر، با عدم توجه هیئت مدیره مواجه شد و درطی تماسهای تلفنی مکرر ، بالاخره هیئت مدیره شفاها مجاب به حضور تعدادی از سهامداران و کاندیداتوری ایشان برای دور جدید انتخابات شدند. البته در خلال جلسه مذکور ، سعید خزائیان مدیرعامل فعلی شرکت وعده هایی مبنی بر خروج شرکت از زیان انباشته و تقسیم سود و نیزپیگیری پرونده برخی متخلفان اقتصادی مرتبط و عودت املاک توقیفی به حاضران داد که بیشتر گمان میرود وعده های انتخاباتی است .

این  مدرس دانشگاه که خود از ورته سهامداران است ، در خصوص وضعیت بررسی اموال و دارایی های شرکت گفت :  تا کنون هیچ گونه اقدامی در خصوص بررسی انبار و دارایی های شرکت توسط هیچ سهامداری صورت نگرفته است وهرچه هست همان است که در گزارشات شرکت و درج در سامانه کدال هست. اما مجموعا شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران (سهامی عام )در سال ۱۳۷۶ با حدود  دویست هزار نفر سهامدار حقیقی و ۲۵۷۰ شرکت تعاونی کشاورزی و ۱۴۷ اتحادیه کشاورزی کشور بعنوان سهامداران حقوقی و در راس همه بانک کشاورزی بعنوان سهامدار حقوقی و شرکت های صاحب نامی چون شرکت خوش طعم میبد و تراکتورسازی جیرفت که بعنوان زیر مجموعه می باشد ، تاسیس گردیده است ،  این شرکت در طول سالیان گذشته بعد از عضو گیری و فروش سهام  فعالیتهایی در زمینه کشاورزی و حضور در فرابورس داشته است، لیکن بازدهی چندانی از فعالیت های  آن مشاهده نمی شود و متاسفانه امروز شاهد وضعیت غیر شفاف شرکت بوده و شنونده زیان ۹ میلیارد تومانی شرکت در سالهای گذشته هستیم ! این در حالیست که هیچ دستگاه متولی هم ظاهرا نظارتی بر عملکرد این شرکت نداشته و یا ندارند ، به گونه ای که سهامداران شرکت که در سراسر کشور پراکنده هستند از سرنوشت شرکت و سهام خود هیچ اطلاعی ندارند .ضمن این که مجمع عمومی  تا چندروز دیگر برگزارمیگردد و اگر سهامداران خبردارنشوند ، متضررمی شوند.

وی افزود: اخیرا در راستای احقاق حقوق سهامداران و شفافیت امور شرکت ، سهامداران از ریاست محترم قوه قضاییه نیز استمداد طلبیده اند که پیگیر پرونده ها و مطالبات شرکت هستیم .

شبنم افتخاری در خصوص ارتباط سهامداران با نماینده های مجلس شورای اسلامی در راستای پیگیری حقوق تضییع شده سهامداران نیز گفت : در هر یک از استانها برخی از سهامداران با نماینده های حوزه انتخابیه خود تماس گرفته و موارد را به آنها اطلاع داده و تقاضای پیگیری از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مطرح کرده اند ، اما آنچه واضح است این است که بایستی همه نماینده های مجلس شورای اسلامی نسبت به این مسئله ورود کننند و برای پیگیری حقوق موکلین خویش که نزدیک به ربع قرن مغفول مانده ، به طرز موثری اقدام نمایند. ای بسا سهامداران فراوانی که تا کنون فوت نموده و از سرنوشت سهامداران نیز خبری نیست. همچنین انتظار داریم که از طریق نماینده های مجلس شورای اسلامی و پیگیری سهامداران ، سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کند و پرونده های این شرکت را از ابتدا تا کنون مرور نمایند و آنهایی را که اموال و املاک این شرکت و سهم سهامداران را چپاول نموده اند تحت پیگرد قضایی مناسب و موثر قرارداده و به اعاده خسارات وارده وادار نمایند.

عضوشورای راهبردی و هماهنگی سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران ، اطلاع رسانی مناسب و  مشارکت سهامداران درتعیین سرنوشت سهام خود با شرکت درانتخابات هیئت مدیره و بازرسین را از جمله مطالبات سهامداران برشمرد و ادامه داد : تقاضای رسیدگی متولیان مربوطه و نیز بخشهای تعاون و حسابرسی دقیق به گذشته شرکت و شفاف سازی همه امور شرکت برای اعضا در گذشته و حال را داریم و در این راستا به قوه قضائیه نیز نامه نگاری کرده ایم ضمن اینکه  خواستار ترسیم نقشه راه برای ادامه فعالیت شرکت در آینده هستیم،  در غیر اینصورت متقاضی انحلال شرکت یا  افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و بازگشایی معاملات در بورس هستیم .

افتخاری در پایان با درخواست مجدد از همه رسانه ها و خبرنگاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت پیگیری حق سهامداران ، خواستار حضور حداکثری سهامداران حتی بصورت وکالتی در مجمع ۲۰ اسفند ماه شرکت شد و گفت : از همه سهامداران خواهش میکنم تا در فضای مجازی با جستجوی ” سهامداران شرکت سرمایه گذاری کشاورزی ایران (kevarzinews)  به ما بپیوندند تا بتوانیم پیگیری ها را هماهنگ تر و با کمک یکدیگر انجام دهیم./محمود حقیقی