لزوم اجماع داخلی‌ علیه آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: لزوم اجماع داخلی‌ علیه آمریکا کشورهای اروپایی همواره تکمیل‌کننده سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و دیگر دولت‌های منطقه هستند جلیل رحیمی جهان‌آبادی در مورد تلاش اروپایی‌ها برای بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام اظهار داشت: واقعیت امر این است زمانی که اروپایی‌ها معاهده برجام را با ایران […]

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

لزوم اجماع داخلی‌ علیه آمریکا

کشورهای اروپایی همواره تکمیل‌کننده سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و دیگر دولت‌های منطقه هستند

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در مورد تلاش اروپایی‌ها برای بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام اظهار داشت: واقعیت امر این است زمانی که اروپایی‌ها معاهده برجام را با ایران امضاء کردند، در موقعیت حساس تحت‌ فشار و شرایط خاص منطقه قرار داشتند. آن‌ها تصور می‌کردند اگر با ایرانی‌ها به توافق نرسند، ممکن است جمهوری اسلامی ایران مسیر خودش را ادامه بدهد و دیگر برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران حریفی پیدا نشود.

 نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس تصریح کرد: اما پس‌ازآنکه تحت چنین شرایطی برجام امضاء شد، به نظر رسید که اروپایی‌ها نیز مانند ترامپ از توافق برجام به‌نوعی احساس ضرر و زیان می‌کردند. گرچه دیگر راهی برای برگشت نداشتند تا اینکه ترامپ این بهانه را در اختیار آن‌ها قرار داد و این‌گونه از چارچوب برجام و عمل به تعهدات خود خارج شدند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی همچنین افزود: در حال حاضر که آمریکا از برجام خارج‌شده و این توافق را به چالش کشیده است، اروپایی‌ها هم بدشان نمی‌آید سخن از توافق جدیدی را مطرح کنند که فراتر از برجام باشد و فعالیت‌های موشکی، منطقه‌ای و یا حتی مسائل حقوق بشری ایران را هم تحت‌الشعاع قرار دهد، چراکه کشورهای اروپایی همواره تکمیل‌کننده سیاست‌های آمریکا در قبال ایران و دیگر دولت‌های منطقه هستند و منافع مشترک این‌ها پیرامون موضوعات مختلفی مانند پرونده هسته‌ای ایران گسترده است و همگرایی لازم را در راستای منافع خودشان دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید همواره رصد لازم و اقدامات کارشناسی را در نظر گرفته و علاوه بر آن، تشکیلات سیاست خارجی، مجلس و بخش‌های حاکمیتی نیز  نوعی سیاست اجماعی را در مقابل آمریکا و اروپا در پیش بگیرند. به نظر می‌آید بایدن بعد از روی کار آمدن تلاش می‌کند به برجام برگردد، منتهی با اعمال برخی تغییرات که قطعا بازهم به ضرر ایران خواهد بود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: ما اگر سیاست واحد و اجماع مناسبی در حوزه سیاست خارجی و برجام نداشته باشیم، آمریکا و اروپایی‌ها از این تشتت و اختلاف‌نظر داخلی استفاده و امتیازات بیشتری را طلب خواهند کرد و موجب می‌شود تا همراهی و هماهنگی اروپایی‌ها با آمریکا بیشتر شده و سیاست واحد و موضعی مشخص‌تری را نسبت به ایران اتخاذ می‌کنند./ رسالت