آغاز طرح جمع آوری معتادین متجاهر

محمد حسین صالحی: 🔸آغاز طرح جمع آوری معتادین متجاهر 🔸جمع آوری معتادین متجاهر به دلیل شروع کرونا تعطیل شده بود 🔸دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی از افزایش ظرفیت بیش از ۵۰۰۰ نفری مراکز ماده ۱۶ تا پایان امسال خبر داد به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با […]

محمد حسین صالحی:

🔸آغاز طرح جمع آوری معتادین متجاهر
🔸جمع آوری معتادین متجاهر به دلیل شروع کرونا تعطیل شده بود
🔸دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی از افزایش ظرفیت بیش از ۵۰۰۰ نفری مراکز ماده ۱۶ تا پایان امسال خبر داد

به گزارش توسعه و اقتصاد پایدار، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار توسعه و اقتصاد پایدار، از آغاز طرح جمع آوری معتادین متجاهر در هفته جاری خبر داد.
محمد حسین صالحی با بیان این مطلب که علیرغم اینکه با تعیین تکلیف همه دستگاه ها، جمع آوری معتادین متجاهر بر اساس طرح نوروزی در اسفندماه سال گذشته شروع شد، بر اساس تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا به دلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت سلامت این افراد با توجه به ضعف ایمنی بدنهایشان، جمع آوری متوقف شد و البته با رعایت پروتکل های بهداشتی تاکنون در هیچ یک از مراکز گزارش ابتلا به بیماری کرونا نداشتیم.
وی سپس با اشاره به ظرفیت ۱۸۰۰نفری مراکز نگهداری ترک اعتیاد ماده ۱۶ تا اسفند ۹۸، گفت: در حال حاضر بر اساس پروتکل ها و استانداردهای ابلاغی ظرفیت این مراکز به ۲۵۰۰ نفر افزایش یافته است و با توجه به اینکه پروتکل جامعی در خصوص جمع‌آوری و نگهداری این افراد متناسب با شیوع بیماری کرونا و مخاطرات جانی احتمالی، تهیه و ابلاغ گردیده و آماده سازی اماکن و تجهیزات و کادر درمانی نیز صورت گرفته است، لذا طی هفته جاری جمع آوری معتادین متجاهر متناسب با ظرفیت موجود آغاز می گردد و تداوم خواهد داشت.
صالحی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر غربالگری اعتیاد، غربالگری ابتلا به بیماری کرونا هم صورت می پذیرد و غیر مبتلایان قبل از اعزام به مراکز ماده ۱۶، مدت ۱۴ روز در قرنطینه نگهداری می شوند تا موجب آلودگی سایرین نشوند. وی با اعلام اینکه لیست مناطق آلوده موجود است و این هفته جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر شروع می شود، گفت: با توجه به محدودیت مراکز نگهداری، قطعاً جمع‌آوری زمانبر خواهد بود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان رعایت حفظ کرامت انسانی معتادین متجاهر را خاطر نشان کرد و از تشکل های مردمی سازماندهی شده و خیرین تقاضا کرد بیشتراز قبل در عرصه درمان – صیانت و اشتغال معتادان حضور یابند.
وی افزود: با توجه به هجمه وسیعی که دنبال آلوده کردن جوانهای ماست، نیازمند عزم جهادی وحضور خیرین در حوزه‌های فرهنگی، جهت پیشگیری از اعتیاد و کاهش نرخ شیوع اعتیاد هستیم، چراکه هر جا مردم حضور پیدا کنند اثرگذاری بیشتری را شاهد هستیم و موفق خواهیم بود.
محمدحسین صالحی کوچ اجباری معتادین متجاهر از نقاط آلوده به سایر محلات شهر را شایعه دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما و سایر دستگاه‌ها مربوطه، متولی استانی و یا شهری در این خصوص هستیم لذا مکان معتادان فرقی ندارد و بایستی نسبت به جمع‌آوری و نگهداری معتادان مذکور در هر نقطه ای اقدام کنیم، اگرچه شاید حضور نیروی انتظامی و یا تیم های اجتماع محور در نقاط آلوده، موجب پراکندگی و جابجایی معتادان در سطح شهر گردد.
صالحی همچنین از فعالیت شایسته گروه ها و مراکز مردمی وابسته به حوزه مبارزه با مواد مخدر، در طی روزهای گذشته و همکاری در تولید تجهیزات پزشکی – تهیه غذای گرم و ملزومات بهداشتی – شناسایی مناطق آلوده و رسیدگی به کارتن خواب ها تقدیر نمود و خواستار همکاری گسترده تر خصوصاً در حوزه آموزش و فرهنگ سازی شد.
وی با اشاره به طرح جهاد اجتماعی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و با ذکر اهمیت آموزش در پیشگیری از اعتیاد، خصوصاً در مناطق حاشیه شهر و با هدف توانمندسازی حاشیه شهر، به نقش ویژه دفاتر تسهیلگری در این طرح پرداخت و حضور دفاتر تسهیلگری در حاشیه شهر مشهد و شهرستانها را موجب افزایش شاخص‌های رشد و توسعه دانست.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، همچنین با اظهار امیدواری در کاهش آمار شیوع اعتیاد، از پیش بینی ۵ منطقه در مراکز شهرستانی و نیز احداث ۲ مرکز جدید در مشهد و همچنین افزایش ظرفیت بیش از ۳۰۰۰ نفر مازاد بر ظرفیت فعلی، تا پایان امسال خبر داد.
حسین صالحی در پایان با تاکید بر نقش موثر رسانه‌ها در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، خواستار همکاری گسترده تر رسانه ها همراه با نقد و ارائه راهکار پیشگیرانه شد و گفت: در طی هفته جاری جلسه مطبوعاتی با حضور رسانه‌ها خواهیم داشت و پس از جلسه، با حضور رسانه‌ها از مناطق آلوده و اجرای طرح جمع آوری معتادین متجاهر بازدید خواهیم داشت.